10 punkter for en kropp

Fokus på kroppen som en nytteverdi framfor utseende blir viktigere og viktigere er meldingen vi må forstå fra helsesektoren.

Dette kan vi konkludere med når sektoren «allerede i dag mangler 6000 sykepleiere», melder tv2-nyhetene 23.juli 2019 – etter at samordna opptak viser rekordmange søkere til sykepleieutdanningen. Jeg vil derfor presentere et alternativt syn på hva en kropp kan brukes til framfor fokuset på sminke, fillers og silikon.

10 punkter på hva en kropp over 18 år burde klare:

Og jeg starter med det viktigste første punktet, deretter er det ingen rekkefølge slik jeg ser det.

1) Å kunne være fornøyd med det en får til – og heller være positivt innstilt på å trene opp det enn ikke får til – og ikke syte til alle og enhver om det en IKKE får til. Da kan man heller framlegge det med humor og selvironi, og evt finne kreative andre løsningsmetoder.

    Lekenhet ivaretar barnet i deg uansett alder. Det holder deg ung!

2) Å kunne bære alle matvareinnkjøp for 1 uke av gangen fra nærmeste butikk og hjem, ved bruk at stor tursekk og solide handlebager.

3) Å tørre og gå opp og ned trapper uten automatisk å ta seg til gelenderet. Og å kunne stå oppreist på et
SUP-brett
uten hele tiden å falle uti vannet. Samt: Når man oppdager at skolissen har gått opp, bør man kunne stoppe og løfte beinet opp og knyte lissen med foten i lufta, stående på det andre benet. Det går blant annet på balanse – og det blir viktigere og viktigere jo eldre man blir.

LES OGSÅ: Kroppen

4) Kunne utføre pedikyr og fotpleie på seg selv uten at magen kommer i veien. Dette er faktisk et viktigere punkt enn hva det umiddelbart ser ut til, for med alderen kan man redusere følelsen for sår på føttene, og hvis man ikke tar hensyn til det kan det bli alvorlige komplikasjoner.

5) Kunne gå langtur i skogen med full ryggsekk for 1 helg til man kommer fram til høvelig sted for å slå leir – bare korte pauser underveis. Nyte gleden av utsikt og natur med venner, familie og/eller kjæreste er noe av det vakreste vi mennesker kan oppleve.

    Hold kroppen i god stand gjennom livet. Det vil lønne seg på de eldre dager

6) Å kunne slå hjul på gresset. En slik spontan lekenhet bør ikke begrenses av en dårlig vedlikeholdt kropp – uansett alder. Selv når man bare befinner seg på piknik i parken.

7) Å kunne ta hele ukesrengjøringen i eget hjem alene, og å kunne måke gårdsplass og hustak uten at kondisjon/styrke er et hinder. Og å kunne holde en velstelt hage uten problem, samt kunne komme seg ut og inn i alle rom i sitt eget hjem/hage/eiendom. Hvis ikke, er det noe som heter kjøp og salg. Dette har å gjøre med aldring i verdighet og selvstendighet.

LES OGSÅ:Kosthold

8) Å kunne løfte egne kjæledyr og frakte dem til dyrlege hvis noe skulle skje dem. Det samme gjelder selvfølgelig for egne barn hvis 113 i utgangspunktet ikke er nødvendig. Deretter i det minste å kunne slepe en jevnaldrende i sikkerhet evt ved bruk av
brannmannsløft.
Her kommer også et egetansvar ift din egen vekt når det er DU som er forulykket. Veier du nærmere 200kg utgjør du et problem for dine nærmeste som vil bistå – og du risikerer at de selv forulykkes i forsøk på å redde deg.

9) Å kunne spurte eller løpe lenge nok til å rekke offentlige transportmuligheter når man er sent ute, eller kunne løpe fra en truende situasjon.

LES OGSÅ: Grønn smoothie

10) Å kunne bevege seg etter rytmer og musikk, og evne å finne takten. Dette har absolutt å gjøre med muligheten til spontan lek.