Bryr du deg om håret ditt?

I tillegg til snitt i klær og farger på klær, kan man bruke hårfarger og hårfrisyrer som passer ansiktsform.

Håret har mye å si for utseende. Et sunt og glansfullt hår uten pistrer er tiltrekkende. Barn og unge bruker ofte kosttilskudd for utseendes skyld, der kroppens interne prosesser er fullstendig utelatt fra deres fokusområde.

Kosttilskudd

Kostholdet har mye å si for hvor sunt håret er – ikke bare pleieproduktene som brukes. Unge mennesker er kanskje mest sårbare for hvordan de ser ut, og når man er sårbar er man også mer mottakelig for reklame. Man blir lett og slett lettlurt! Og dét vet markedsførere! Milliarder kastes bort på kosttilskudd.

Spiser man variert, trenger man ikke kosttilskudd – faktisk kan kosttilskudd være farlig hvis man spiser sunt og variert – fordi man kan få for mye.

Kosttilskudd er derfor ikke noe du bør bruke så lenge fastlegen din ikke har påvist at du har for lite av noe. Er du usikker, så bestill time hos fastlegen din og be om blodprøve for å se om det er noe du trenger mer av.

Det kan altså være fullstendig unødvendig for andre enn de som tjener på at du kjøper det – og på det området er reklamen tøff.

Får du for mye av fettløslige næringsstoffer kan det være farlig, og får du for mye av vannløslige næringsstoffer og proteiner, skylder kroppen det ut – og det er en belastning for rensesystemet i kroppen som leveren.

Ta vare på kroppen din! Ikke la annonser og markedsførere kontrollere hva du gjør med din kropp.

Viktig for håret

For håret er blant annet omega-3 viktig. Det får man gjennom rosa fisk. Biotin er en type B-vitaminer og det får du gjennom nøtter eggeplommer belgfrukter som bønner, linser og erter. Også sink får du i deg ved å spise nøtter og egg, og A- og C- vitaminer får du av grønne grønnsaker. Mye av dette hentet jeg
her.

Ikke bare for håret

Hva med å lage din egen frokostblanding? For eksempel havregryn og kruskakli som base. Så kjøper du forskjellige nøtter i bakeavdelingen på butikken. De fleste har valnøtter, hasselnøtter og mandler. Ta med deg ulike frø, også; chia, linfrø, solsikkekjerner, gresskarkjerner og sesamfrø. Og så kan du søte det med tørket tranebær og gojibær, og spise det med Biola. Da har du fått en god frokost! Hvis du i tillegg lager deg en grønn smoothie er du proppet med den næringen kroppen trenger. Legger du et kokt egg i lunsjboksen, for eksempel på brødskiva, er du sikret.

Pleieprodukter

Et sunt og glansfullt hår får du altså av variert og godt kosthold, samt pleieproduktene du bruker på håret. Her er også markedsføringen tøff!

Har du lavt budsjett, kan du lage en hårmaske av å ta en eggehvite og gni det inn i hånkletørket hår. La det sitte litt og vask det ut.

Hvis du har anledning til å skjemme bort deg selv med pleieprodukter som har behagelig konsistens og duft, er valgmulighetene mange. Jeg er selv svak for å stripe håret mitt, og hvis jeg ikke bruker riktig hårpleie blir stripene gule og håret fliser seg opp.

For stripet/bleket hår har jeg erfart at sølvsjampo må til en gang i uka. Ellers bruker jeg Aromachologie fra L’occitane. Jeg prøvde sistnevnte tilfeldig og ble så fornøyd at jeg fortsatte med det. Synlig resultater oppdaget jeg da jeg satt i frisørstolen ved neste klipp.

Leseren kan for øvrig klikke seg inn på Ressurser.