Eksklusive merkevarer til barn og unge?

Kjøpepresset blant unge er vi foresatte allerede godt kjente med. På enkelte skoler er det så ille at de unge blir fryst ut fra flokken hvis de foresatte ikke underkaster seg tenåringenes regime. Langt fra alle familier har en bankkonto som tilfredsstiller podenes krav.

What to do?

Vi foresatte må gå noe i oss selv… Dessverre… Det ER kult å ha tøff bil og flott hus. For ikke å snakke om kjøkkenutstyret og datamaskinen!

Vi bruker ofte argumentet om at det er vi som tjener pengene og fortjener det. Eller at vi er fullt utvokst og ikke vokser fra det vi kjøper. DEN siste. Gjenta den, så er vi der.

Det er ikke mye fornuft i å kjøpe dyre merkeklær til unge i voksefasen. Noen måneder senere er det enten vokst fra, blitt ødelagt på en eller annen sammenkomst eller blitt frastjålet i garderoben.

Likevel må vi erkjenne at det å identifisere oss selv med et anerkjent merke gjør noe med selvtilliten vår – og det er uvurderlig i voksefasen. Hva er løsningen?

Tilbehøret

En hendig lommebok med plass til pass/ID, alle medlemskort og mynter/sedler, er noe man ikke vokser fra.

Det samme med pynteskjerf som er bredt nok til å bruke som sjal på kjølige kvelder. Begge er kjekke å ha i veska.

Slikt tidløst tilbehør kan brukes hele livet – uansett alder og kroppsfasong – akkurat som parfyme, andre «godlukter”, klokker og tidløse solbriller.

Og så kan det heller kjøpes rimelige klær mer tilpasset en slunken lommebok. Hva da med stjeling og sammenkomster? Go all in. Gi av de mest tidløse og eksklusive merkene og gjør det klart at «Dette er det eneste du får av et dyrt merke. Annet må du kjøpe selv når du får jobb».

Så får poden selv bestemme om hen tar sjansen
på at «juvelene” havner i fiendens hender når hen staser seg opp før hjernen er fullt utviklet hva gjelder forhåndsregler.

Leseren kan for øvrig klikke seg inn på Ressurser.