Få rutinene på plass!

Foto: Pixabay

Det er mørkt når man står opp og det begynner å bli mørkt når man kommer hjem. Mangelen på snø gjør at vi må snuble oss fram på brosteinen uten det naturlige lyset snøen gir.

Mange blir lei i vinterhalvåret uten at det går innenfor depresjon. Aktivitetsnivået er redusert, og gleden ligger litt dypere. Alt virker som et ork.

Butikkinnkjøp. Vaske klær. Rengjøring. Måltider. Gidder ikke.

Foto: Pixabay

Skittentøyskurven svulmer over alt av lokk-muligheter og sengetøyet er brukt i 10 dager og du bare MÅ…

Start med omgivelsene

I et slikt kaos kan det være vanskelig å se hvor man skal starte.

Det er rot i boligen og det er rot i hodet.

Begynn med boligen. Rydd først alt av clutter på bordene, benkeplasser og synlige hyller. Sett deg deretter ned og slapp av. Nå fortjener du en pause.

Foto: Pixabay

Se deg rundt. Ryddig bolig gjør det litt ryddigere i hodet.

Skittentøyskurven deler du opp i “porsjonsposer”, slik at du ser hvor mange timer du totalt vil bruke for å tømme kurven.

Og husk at du blir ikke tatt av barnevernet for å overlate til tenåringen i huset om å vaske sine egne klær.

Finn en fast dag til å gjøre ukesrengjøringen. Jeg har valgt fredager. Da er leiligheten shinet og jeg kan ta helgen med god samvittighet – og det er rent og ryddig når jeg kommer hjem søndags kveld.

Så følger det du tar inn i kroppen

Hvis du er klar for flere rutiner nå med en gang, er neste skritt å finne en dag for ukesinnkjøp av mat.

Grønn smoothie

Jeg har valgt torsdag. Start med å planlegge hva du skal ha til middag for en uke av gangen, og skriv ned ingrediensene på en handlelapp. Mer detaljert om dette, kan du lese her.

Deretter fører du opp det du spiser til frokost og det du evt pakker med deg til lunsj.

LES OGSÅ: Spiser du regelmessig?

Når du har innarbeidet rutiner for ukesrengjøring, matinnkjøp og regelmessige måltider, har du kanskje fått overskudd til å tenke på muligheten for fysisk aktivitet?

Start her hvis du tenker å få opp motivasjon til mer fysisk aktivitet.