Hvordan holde motivasjonen oppe?

Dørstokkmila kan være lang. Har man først satt seg ned i sofaene med fjernkontrollen, blir den enda lengre.

Et tips kan være å bare skifte til treningstøy. Bare si til deg selv at «jeg skal bare skifte». Ikke noe mer. Når du setter deg tilbake i sofaene, skal du bare setter fram joggeskoene i gangen. Allerede der skjer det noe i hodet.

LES OGSÅ: Sliter du med å komme i gang med trening?

Si til deg selv at du skal bare ut og «strekke litt på beina». Ikke lange turen. Kanskje bare rote litt rundt i nabolaget. Sjansen er stor for at du tar den runden du planla i går.

    Å kjøpe seg et treningsblad i ny og ne kan virkelig hjelpe på motivasjonen. Anbefaler I form eller Aktiv Trening

Har du nettopp startet jogging eller gåturer, kan turen underveis virke veldig lang. I stedet for å stoppe opp og ta bussen hjem eller ringe etter en sjåfør, kan du prøve følgende råd.

Sett mål framfor deg. For eksempel et tre eller en lyktestolpe 50 meter foran deg. Når du når dette delmålet, er du 50 meter nærmere hovedmålet.

LES OGSÅ: Grønn smoothie.

Da gjentar du det med å finne enda et mål ca 50 meter lenger fram. Kanskje et veikryss, et hus, eller en søppeldunk?

Varier hva du setter som delmål. Det kan virke kjedelig å bare forholde seg til for eksempel lyktestolper hver gang. Noen finner imidlertid lyktestolper nesten som et mantra, en rutine som holder motivasjonen oppe hele veien.

    Finn ut hva som passer best for DEG.

Belønn deg selv når du kommer hjem. Bare tanken på en dusj og krype inn i mykt tøy med et glass biola eller drikkeyoghurt foran tv eller peisen, kan være nok motivasjon for å komme deg ut.

    Pass på at du finner en belønning du BARE bruker etter trening.

Finn en god belønning som passer deg, men pass på at vinningen av belønningen ikke går opp i spinningen med treningen.

    Ønsker deg en god treningsøkt!