Hvordan planlegge en familiemeny?

Skaff deg en oversikt over hvilke matoppskrifter du allerede har. Les gjennom bøker, permer og løsark, og sortér oppskriftene inn i fisk, kjøtt, vegetar/pasta/egg, desserter og bakverk/kakebord.

Da har du skaffet deg alternativer på alle middager og desserter, samt helgekos/selskaper/fest.

Så kan du lage underkategorier av ulike kjøttmiddager og evt bemerke deg hvilke kategorier du trenger flere oppskrifter i og hvilke du har flust av. Det går faktisk an å forkaste de oppskriftene man rynker litt på nesa av. Et tips fra TVNorge-kokk Ole Martin Alfsen: ikke lag mat du ikke liker selv.

Stick to the plan!

Da har vi kommet så langt. Er du som meg, har du kumulert hauger av oppskrifter uten å fått testet dem ut. Det gjør du noe med nå:
Bestem en fast dag for ukesinnkjøp. Jeg har valgt torsdag fordi jeg er Trumf-kunde og de har ofte trippel-trumf på torsdager.

Ta fram et ukeplan-ark, og velg ut 3 fiskemiddager fra oppskriftene dine. Start uka fra den dagen du har ukesinnkjøp.

Velg de oppskriftene som har flest ingredienser du allerede har i kjøleskap, skap og fryser – og resten skriver du på handleliste. Deretter gjør du det samme med 2 vegetarmiddager og 2 kjøttmiddager.

Husk også å notere ned HVOR du har oppskriften, altså sidenummeret hvis du har den i en bok eller perm slik at du enkelt kan finne fram igjen når du skal begynne på middagen. Hvis du går «all in» gjør du det samme for forretter og hverdagsdesserter hver dag. Å gå inn på oppskriftene til Berit Nordstrand er et godt tips på hvordan du kan finne sunne og gode desserter – hver dag.

Learning by doing!

Nå har du laget en ukesmeny på forskudd. Nå får du erfare realiteten både i forhold til tidsbruk på matlagingen og mengden du eller familien din spiser til et gitt måltid.

Forretter og desserter kan være greit å porsjonere ut i forkant, og så kan hovedretten være å forsyne seg selv – og det er HER vi får prøvd oss hva gjelder beregning. Jeg beregner ca 200-250g kjøtt/fisk pr voksen person avhengig av om det er gryteretter, supper, taco eller stek – og så dundrer jeg på ekstra når jeg vet at mann og barn trenger mer calzone, vårruller, fylte horn eller piroguer i fryser’n til lunsj eller til pålegg.

Og det lager jeg på kvelden etter at kjøkkenet er strøkent og all oppvask er ferdig og ryddet vekk. Mye triveligere å begynne på nytt matprosjekt.

Bevisstgør deg erfaringene

Alt du gjør av erfaringer på ukesmenyen noterer du deg. Mengde rester og hvordan du nyttiggjorde deg av dem noterer du ned. Da beholder du den ukesmenyen og kan bruke den på nytt etter å ha laget, tja, 8-10stk? Du blir dreven etter noen måneder!

Et hjemmekoselig tips jeg plukket opp fra programserien til Eyvind Hellstrøm er å ha en tavle på kjøkkenet og skrive ned menyen. Hvorfor ikke for hele uken av gangen? Det finnes koselige tavler som har faste rammer for ukedagene som kan fylles ut og viskes bort.

Jeg må da dele uka i 2 fordi jeg har ukesinnkjøp og gjør planlegging på torsdager. Jeg fører ukesmeny fra tors-søn. Søndag kveld fyller jeg ut man-ons.

Venner og familie som stikker innom på besøk, ser tavlen og lar seg friste, kan inviteres til den dagen de måtte ønske. Her kan man selvfølgelig også føre opp planlagte bakedager slik at du aldri vil føle deg ensom i eget hjem!