Mitt usynlige rom

Foto:Pixabay

En av idrettspsykologiens teknikker er mental forestilling. Man kan ofte se utøvere jobbe med dette før de skal ut i teknisk vanskelige øvelser. Man lukker øynene og mentalt forestiller seg en perfekt utøvelse av hele øvelsen. Da hjelper vi hjernen til å lagre bevegelsen slik at det blir lettere å perfeksjonere.

Mental forestilling kan også brukes for å bygge selvtillit og selvsikkerhet. Det blir en form for meditasjon.

Start med å lage rommet ditt mentalt. Jo mer detaljrikt jo bedre. Du skal trives i ditt mentale rom. Velg farger som gir deg glede, ro og fred.

    Du skal trives i ditt mentale rom

Deretter skal du plassere gode minner og trofeer fra livet ditt. Hva har gjort deg stolt? Hva har du mestret? Hva har gjort deg glad?

Tren på å plassere alle disse minnene rundt i rommet, slik at du ikke glemmer én eneste ting. Dette skal være et rom som ikke har ett eneste vondt minne.

LES OGSÅ: Vær din egen dørvakt

Det tar tid å lage sitt usynlige rom. Ofte fordi tanker fra en stressende hverdag skyter inn. Jo renere du lager rommet med mestring og positive minner, jo enklere er det å blokkere for forstyrrende tanker.

Begynn med å sette av 15 minutter. Bruk gjerne alarm. Lag rommet og plassér minner. Neste gang husker du kanskje flere, så finn rom til dem. Hver gang du opplever nye mestringsområder, plasserer du dem inn i rommet.

    Besøk rommet ofte

Jo oftere du besøker ditt usynlige rom, jo lettere og mer synlig for deg blir det, og jo lettere er det å ta turen innom når du er stresset eller nervøs.

Har du en eksamen foran deg? Eller et arbeidsintervju? Eller kanskje du driver med en aktivitet du må perfeksjonere? Besøk rommet ditt og ta inn alt det gode, og forestill deg at du mestrer situasjonen perfekt. Gjenta det.