Sliter du med å komme i gang med trening?

Mange har drevet for mye med couching (sofasitting). Kanskje særlig i sommermånedene. Da blir det tøffere overgang til treningsklærne – med mindre couchingen har blitt unnagjort i grilldress.

Periodisering

Mange av oss driver en form for periodisering der vi blir veldig aktive i januar som et nyttårsforsett, og så driver vi couching sånn uti februar til april, før en ny innspurt inntreffer rett før badesesongen. Lyder velkjent?

LES OGSÅ: I gang med spinning!

Hva med å starte på sensommer/høst når nytt skoleår har begynt? Høst er en fin startperiode. Det er ikke stekende hete, og litt duskregn gjør luften ren og deilig å bli andpusten i. Og så legger vi opp tidligere nevnte form for periodisering på en litt ny måte.

Styrk!

Har du mobil så start med å laste ned appen «Styrk!» fra Diabetesforbundet. Du finner den på Google Play. Den er gratis å laste ned og bruke, og norsk er et av språkene du kan velge instruksjonene på. Er du helt nybegynner vil du her lære de elementære bevegelsene kroppen bør trenes i for å forebygge skader. Løfter du riktig? Gjør du øvelsen riktig? Denne appen er veldig god! Der får du en innsikt over hvilke muskler som bør trenes – helt uten å være på treningssenter.

Løplabbet

Når du har drevet med det lenge nok til at du har gått lei, går vi over på en ny periode i periodiseringen:
Løplabbet har gratis treningsprogram for joggere. Det er lagt opp av fysioterapeuter og du kan velge hvilket nivå du befinner deg på akkurat nå – og så bygger programmene deg oppover til supermosjonist.

Kettlebell på YouTube

Når du føler at du har fått nok av dette, også, går vi over til ny periode. Her kjøper du inn en kettlebell og en treningsmatte, og så går du på YouTube og søker på kettlebell. Jeg synes personlig at de mange programmene til BodyFit by Amy er fremragende.

Går du lei, kan du for eksempel søke på aerobic, Zumba, dance o.a. så får du variasjon.

Treningssenter

Og hvis du da får et veldig sosialt behov i en periode kan du melde deg inn på et treningssenter eller hva med svømmehall? Et tips er å sjekke om de har innmeldingsavgift i tillegg til månedsavgift, og om det går an å fryse abonnementet. Det er kjekt med en sånn periodisering.

Du er i siget hvis du nå sirkulerer disse periodene UTEN periode med couching.

Og husk at hverdagsaktivitet også er fysisk aktivitet.