Spiser du regelmessig?

Uregelmessige måltider har vært knyttet opp mot overvekt og diabetes. Å spise regelmessig gir derfor stor helsegevinst – ikke minst fordi det kan forebygge sykdom.

Biologisk klokke

Kroppen vår trives best med rutiner. Det kan kanskje skyldes vår biologiske klokke. Regelmessige måltider lager struktur – et rammeverk til å roe ned i en hektisk hverdag. Regelmessige måltider skaper derfor de rutinene vi trenger når hverdagen ellers er kaotisk og stressende.

De fleste av oss har hørt om ulike dietter. 5:2 dietten, for eksempel, der man spiser 5 dager i uken og faster 2 dager i uken.

Enkelte føler seg bedre med en sånn diett, andre gjør det ikke. Jeg tilhører dem som må ha regelmessige måltider hver dag, og når jeg kjører kur – som jeg blant annet må etter julen – reduserer jeg heller kaloriinntaket i de faste måltidene. Da opprettholder jeg den biologiske klokken samtidig som jeg ivaretar vektreduksjonen jeg ønsker meg.

Deg som forbilde for andre

Helsesista gjorde et poeng på sosiale medier om barn og unges usikkerhet om egen kropp som en konsekvens av at mor hadde så fokus på sin egen.

Dette får den enkelte foresatte styre selv, men jeg er enig med helsesista om å bevisstgjøre oss hvilke signaler vi ubevisst sender våre barn. Det er lettere å kamuflere en diett der du spiser mindre til hvert måltid, enn der du lager maten men er fraværende ved måltidet fordi du skal slanke deg 5kg.

Utfordringene med regelmessige måltider

Jeg spiser hver tredje time og har erfart utfordringene med regelmessige måltider.
Det er ikke alltid like greit å spise regelmessig.

Man er på farten, klokka nærmer seg lunsj, og det eneste du kan oppdrive er fastfood-shoppen på hjørnet. Ha alltid med deg en veske, en sekk, eller gå med cargo-bukser. Det finnes sånne kjekke smurte knekkebrødpakker, műslibarer og proteinbarer man alltid kan ha liggende i veska for slike nødstilfeller- hvis man har glemt matpakken.

Mye tyder på at de av oss som jobber turnus er mest utsatte for sykdom, og dette har blant enkelte forskere vært tilskrevet en klokke i ulage.

Regelmessige måltider er kanskje den enkleste måten å få urverket i stand på.
Mitt forslag er å kjøre 12 timers døgn. Hvis man på dagtid spiser kl 0600-0900-1200-1500-1800, så blir en nattevakt til at man spiser 2100-0000-0300-0600.