START med sosiale medier

Start Vestfold driver gratis rådgivning for gründere som vil starte egen bedrift i regionen. Det eies av kommunene og fylkeskommunen, og målet er at verdiskapningen i Vestfold øker.

Nå har de et to-dagers kurs i bruk av sosiale medier for gründere, samt små og mellomstore bedrifter som trenger litt faglig påfyll.

Kurset var populært. Venteliste ble opprettet og påmeldte deltakere fikk gjentakende mail om å si ifra hvis man likevel ikke kunne møte opp.

Therese Brokhaug Romnæs er digital rådgiver og grafisk designer i BRO reklame. Hun åpnet forelesningen med en film om sosiale medier fra 2018. Det tok Radio og tv mange år på å få tilstrekkelig med følgere. Facebook fikk 200 millioner brukere på ett år.

Det er ikke lenger valgfritt å være på sosiale medier. – De som sitter på gjerdet går glipp av mange store muligheter, sier Romnæs. Vil du være med i samfunnsutviklingen og treffe andre – kunder eller potensielle kunder – må man være på sosiale medier.

Facebook er den absolutt viktigste kanalen i Norge. Deretter følger youtube, snapchat, linkedin instagram, twitter og pinterest. Deretter presenterte Romnæs informasjon om hva man bør bruke de ulike kanalene til. Og alfa og omega er å lage en plan for bruk av sosiale medier. Hver post skal følge planen for å unngå kaos.

Neste mandag går man i gang med mer spesifikk annonsering for egne bedrifter. Man må ha kommet langt på vei med sin gründervirksomhet for å dra nytte av det.

Kurset i dag gav gode poenger i mylderet av sosiale medier. Tilhørerne så imidlertid ut til å kunne ha bruk for mer praktisk rettet kurs i de ulike sosiale mediene. Så som å opprette en konto på snapchat og praktisk bruk av dette.