Vær din egen dørvakt

Foto:Pixabay

Jeg har fått innspill på innlegget Mitt usynlige rom.

Innspillet går på forstyrrende tanker når man plasserer minner i rommet. Plutselig dukker det fram mennesker man ikke har sett på en stund, og tankene vandrer bort fra rommet du holder på å bygge.

Det er en vanlig utfordring i starten, og det finnes en teknikk du kan bruke.

Ditt mentale rom er hemmelig. Der skal du være i fred for å bygge deg opp, og ingen har tilgang.

Vær din egen dørvakt. Se for deg at du går bort til de menneskene som forstyrrer og si at dette er ditt private rom og at de ikke har noe der å gjøre. Se deretter for deg at du går tilbake i rommet ditt, og ser baksiden av deg selv stå igjen som dørvakt for de uønskede minnene.

Enkelte ganger vil man oppleve å ha en rekke slike dørvakter stående rundt seg. Det er helt greit. Etterhvert som det blir en vane, vil forstyrrende tanker avta.

Ha en dørvakt tilgjengelig hele dagen

Dørvakt kan man også sette opp mot nedbrytende og negative tanker man har i løpet av dagen.

Negative elementer og grubling er nedbrytende for selvtilliten. Få stoppet dem ved å bruke deg selv som dørvakt.

Erstatt tankene umiddelbart med de positive opplevelsene som du nå har lettere tilgang på etter å daglig være i ditt usynlige rom.